Skip to content
neuvolajakouluterveys
Neuvola ja kouluterveys -lehti
  • Etusivu
  • Lehti
  • Artikkelit
  • Arkisto
  • Mediatiedot
neuvolajakouluterveys
Neuvola ja kouluterveys -lehti

Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus kouluterveydenhuollossa kaventaa terveyseroja

Neuvola ja kouluterveys, 25.10.202525.10.2025
Facebooktwitterlinkedin

Seksuaalikasvatus ei ainoastaan tue nuoren kehitystä ja hyvinvointia – se myös rakentaa yhdenvertaisempaa yhteiskuntaa.

Seksuaalisuus on olennainen osa ihmisyyttä, ja nuoruudessa se herättää usein epävarmuutta. Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus tukee nuorten kehitystä taustasta, terveydentilasta tai identiteetistä riippumatta. Laaja tutkimusnäyttö osoittaa, että kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus edistää seksuaaliterveyttä ja vähentää väkivaltaa ja eriarvoisuutta. Kouluterveydenhuolto tavoittaa jokaisen nuoren ja on siten erityisen vaikuttava paikka seksuaaliterveyden edistämiselle ja hyvinvointierojen kaventamiselle.

Ajankohtaiset haasteet
Nuoret kohtaavat monimuotoisia haasteita seksuaaliterveyteen liittyen: ehkäisyn käytön väheneminen, seksitautien lisääntyminen, seksuaalinen häirintä ja väkivalta sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten heikompi hyvinvointi ovat esimerkkejä ilmiöistä, joiden ehkäisemisessä seksuaalikasvatuksella on keskeinen rooli. Seksuaalikasvatus tarjoaa nuorille tietoa ja taitoja suojautua näiltä riskeiltä sekä vahvistaa kykyä tehdä omia, turvallisia valintoja.

Ennaltaehkäisyä ja turvataitoja
Seksuaalikasvatukseen sisältyvä turvataitokasvatus opettaa tunnistamaan omat rajat, kunnioittamaan toisia ja hakemaan apua. Tytöt, vammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat nuoret ovat lisääntyneessä riskissä väkivallan kokemuksille. Seksuaalikasvatuksen avulla voidaan purkaa häpeää ja syyllisyyttä, jotka usein estävät avun hakemista.

Tasa-arvoa ja turvallisuutta
Koulujen heteronormatiivinen ilmapiiri voi lisätä ulkopuolisuuden tunnetta erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla nuorilla. Kun moninaisuus tehdään näkyväksi opetuksessa, se luo turvallisemman ja hyväksyvämmän ympäristön kaikille oppilaille. Seksuaalikasvatus, joka tunnistaa ja arvostaa erilaisia identiteettejä, tukee nuorten itsetuntemusta ja lisää ymmärrystä muita kohtaan. Tämä vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, vähentää syrjintää ja edistää kaikkien nuorten osallisuutta kouluyhteisössä.

Lait ja suositukset ohjaavat

Unescon ja WHO:n kansainväliset ohjeet korostavat kokonaisvaltaista, oikeuksiin perustuvaa ja myönteistä lähestymistapaa seksuaalikasvatuksessa. Nämä asiakirjat ohjaavat iänmukaista seksuaalikasvatusta, joka tukee nuorten identiteettiä, vastuunottoa ja seksuaalista hyvinvointia. 

Suomessa kouluterveydenhuollon seksuaalikasvatus perustuu muun muassa terveydenhuoltolakiin, kouluterveydenhuollon asetuksiin sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelmaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kehittää käytäntöjä ja ohjaa terveystarkastusten sisältöjä NEUKO-tietokannassa. 

Seksuaalikasvatus on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa parhaimmillaan. Se tukee nuorten turvallisuutta, mielenterveyttä ja vastuullisia valintoja, ja vähentää myöhempää palveluntarvetta. Panostukset kouluterveydenhuoltoon eivät ole vain inhimillisesti merkittäviä – ne ovat myös taloudellisesti järkeviä investointeja kohti tasa-arvoisempaa ja terveempää yhteiskuntaa.

Seksuaalikasvatusmalli kouluterveydenhuoltoon

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on kehitetty seksuaalikasvatusmalli, joka tarjoaa terveydenhoitajille työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen ja seksuaaliterveyden edistämiseen terveystarkastuksissa.

Mallin kehittämisessä on hyödynnetty laajasti asiantuntijoiden ja nuoren näkemyksiä. Mallin pohjaksi analysoitiin peruskoulun opetussuunnitelman seksuaalikasvatuksen sisällöt, jotta voitiin tunnistaa seksuaalikasvatuksen kehittämiskohteita. Seksuaalikasvatusmallia on täydennetty ajankohtaisen tutkimustiedon perusteella huomioiden nuorten seksuaalikasvatustarpeet. 

Tutkimustiedon valossa suomalaisten nuorten katsottiin tarvitsevan lisää tietoa raskauden ja seksitautien ehkäisystä, seksuaalisen häirinnän ja väkivallan eri muotojen tunnistamisesta, oman kehon rajojen kunnioittamisesta sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta. Terveydenhoitajien työn tueksi mallissa on yhdistetty oppilaille jaettavaa, itse tuotettua terveyskasvatusmateriaalia sekä linkkejä järjestöjen tuottamiin valmiisiin aineistoihin.

Kouluterveydenhuollon seksuaalikasvatusmalli tarjoaa terveydenhoitajille konkreettisia työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen ja nuorten seksuaaliterveyden edistämiseen.

Jenni Haaksi, terveydenhoitaja (AMK)
YAMK-opiskelija, Turun ammattikorkeakoulu
Terveyden edistäminen -koulutusohjelma

Nasri

Nasrin Jinia, lehtori
Turun ammattikorkeakoulu, Master School – Terveys ja hyvinvointi

 

Artikkeli perustuu Jenni Haaksin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöhön ”Seksuaalikasvatusmalli kouluterveydenhuoltoon” (Turun ammattikorkeakoulu, 2025).

Kuva: Pexels

Lähteet:
European Commission: Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion and Picken, N., Sexuality education across the European Union – An overview, Publications Office, 2020. Viitattu 31.5.2024. https://data.europa.eu/doi/10.2767/869234
Goldfarb, E. & Lieberman, L. 2020. Three decades of Research: The case for comprehensive sex education. Journal of adolescent Health. Vol 68:1. Viitattu 26.9.2024. Three Decades of Research: The Case for Comprehensive Sex Education – ScienceDirect
Gomez-Lugo, M., Morales, A., Saavedra-Roa, A., Niebles-Charris J., Abello-Luque, D., Marchal-Bertrand, L., Garcia-Roncallo, P., Garcia-Montano, E., Perez-Pedraza, D., Espada, J. Vallejo-Medina, P. 2021. Effects of a Sexual Risk-Reduction Intervention for Teenagers:
Isotalo, A. 2023. Väkivalta nuorten seurustelusuhteissa. Kyselytutkimuksen tuloksia. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2936-5
Jaskari, O. & Keski-Rahkonen, A. 2021. Vähemmistöstressi uhkana seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen terveydelle. Katsaus. Vertaisarvioitu. Duodecim 202; 137.
Kim, E., Park, B., Kim, S., Park, M., Lee, J., Jo, A., Kim, M. & Shin H. 2023. A Meta-Analysis of the Effects of Comprehensive Sexuality Education Programs on Children and Adolescents. Healthcare 2023, 11, 2511. Viitattu 28.5.2024. https://doi.org/10.3390/healthcare11182511
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E (Toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta – seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 12.6.2024. Edistä, ehkäise, vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
Kuortti, M. & Halonen, M. 2018. Miten nuorten seksuaaliterveyttä edistetään tehokkaimmin. Katsaus. Nuorisolääketiede. Duodecim 2018. Viitattu 20.5.2024.
Lameiras-Fernández, M., Martínez-Román, R., Carrera-Fernández, M.V. & Rodríguez-Castro, Y. 2021. Sex Education in the Spotlight: What Is Working? Systematic Review. International Journal of.Environmental research and Bublic Health 2021. Viitattu 31.5.2024. https://doi.org/10.3390/ijerph18052555
Lehtonen, J., Majlander, S., Sares-Jäske, L., Jehkoi, A. & Luopa. P. 2024. Sukupuoli-ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien 8.-ja 9- luokkalaisten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2019–2023. THL Tutkimuksesta tiiviisti. 13/2024. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/148638/URN_ISBN_978-952-408-279-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Loureiro, F., Ferreira, M.,Sarreira-de-Oliveira, P. & Antunes, V. Interventions to Promote a Healthy Sexuality among School Adolescents: A Scoping Review. 2021. Viitattu 28.5.2024. Journal of personalized medicine 2021,11, 1155. https://doi.org/10.3390/jpm11111155 
Mielityinen, L., Hautamäki, S., Hakala, V., Fagerlund, M. & Ellonen, N. 2023. Lasten ja nuorten väkivaltakokemukset 2022. Määrät, piirteet ja niiden muutokset 1988–2022. Sosiaali- ja terveysministeriö. Viitattu 18.2.2025. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-7158-5
Sillanpää, S. 2021. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus. Teoksessa Opas opettajalle kulttuurisen moninaisuuden huomiointiin perusopetuksessa. Laaksonen-Tervaoja, E. & Stevenson, J. (toim.) 2021. Viitattu 15.1.2025. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/OpeOpas-KuTiMat%20%281%29.pdf
THL 2023b. Tartuntatudit Suomessa 2023. Viitattu 27.1.2024. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/149681/Tartuntataudit%20Suomessa%202023.pdf?sequence=1&isAllowed=y 
THL 2025. Sotkanet. Tulokset kaavioina. Ei ole käyttänyt ehkäisymenetelmää viimeisimmässä yhdynnässä % 8. ja 9. luokan oppilaista. Viitattu 27.1.2025. https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/kaavio?indicator=szZMLgcA&region=s07MBAA=&year=sy5zs67S0zUEAA==&gender=m;f;t&t=line
UNESCO, UNAIDS, UNFPA, UN Women & WHO 2018. International technical guidance on sexuality education. An evidence-informed approach. 2018. Viitattu 20.5.2024. https://www.who.int/publications/m/item/9789231002595
WHO 2010. Standards for Sexuality Education in Europe A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Federal Centre for Health Education, BZgA Cologne 2010. Viitattu 20.5.2024. DocHdl1OnPRS1tmpTarget (bzga-whocc.de
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011. Viitattu 11.6.2024. 338/2011 – https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto

2/2025

Artikkelien selaus

Previous post
Next post
©2025 Neuvola ja kouluterveys -lehti | WordPress Theme by SuperbThemes