Skip to content
neuvolajakouluterveys
Neuvola ja kouluterveys -lehti
  • Etusivu
  • Lehti
  • Artikkelit
  • Arkisto
  • Mediatiedot
neuvolajakouluterveys
Neuvola ja kouluterveys -lehti

Nuorten ilmastohuoli ei katoa vaikenemalla

Neuvola ja kouluterveys, 25.10.202525.10.2025
Facebooktwitterlinkedin

Ilmasto- ja ympäristöongelmat vaikuttavat erityisesti nuorten hyvinvointiin ja mielenterveyteen. On kyse lasten ja nuorten tulevaisuudesta, johon aikuiset vaikuttavat tänään.

 Lastensuojelun keskusliiton kyselyssä 2024 ilmastonmuutoksen nimesi suurimmaksi omaan toimintaympäristöön vaikuttavaksi uhaksi 61 % nuorista. Monet ovat huolissaan maapallon tulevaisuudesta, vaikka kaikki lapset ja nuoret eivät aktiivisesti ajattele ympäristöä. Heillä on oikeus huolettomuuteen, johon aikuisilla ei ole varaa.

Huolia ei aina sanota ääneen

Lapsi tai nuori ei aina kerro ilmasto- tai tulevaisuushuolistaan, mutta se ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Jos aikuinen ei ota asiaa esiin, huoli jää helposti lapsen yksin kannettavaksi. Siksi ammattilaisten tulisi uskaltaa avata keskustelu.

Ympäristökriisistä kannattaa keskustella samoin kuin muista vaikeista asioista: on parempi puhua kuin vaieta ja mieluummin ajoissa kuin myöhään. Ammattilaisen ei tarvitse olla ilmasto- ja ympäristökysymysten asiantuntija. Tärkeintä on kuunnella ja etsiä tietoa yhdessä.

Kohtaa tunteiden kirjo

Ilmastokriisi herättää tunteita laidasta laitaan: surua, pelkoa ja syyllisyyttä, mutta myös toivoa ja motivaatiota. Näiden tunteiden kohtaaminen on tärkeää, jotta voimme sietää ja jakaa ajatuksiamme sekä toimia yhdessä.

Ekokriisistä ja siihen liittyvistä tunteista puhuminen ei ole helppoa. Aiheeseen liittyy vaikenemista ja puolustusreaktioita. Toisen huoli voi herättää avuttomuutta. Kestävistä elämäntapavalinnoista kertominen voi herättää muissa syyllisyyttä, minkä jälkeen keskustelu saattaa tuntua kiusalliselta.

Aikuiset etsivät ratkaisuja

Kun kohtaat nuorten ympäristötunteita, pysähdy myös omiesi ajatustesi ja reaktioidesi äärelle. Myös ammattilaisella on lupa puhua huolestaan. Minusta olisi falskia tarjota tukea ilmastoahdistukseen, jos en voisi itse myöntää omaa huoltani ja tarvetta toimia. Rehellisyys on tärkeää, sillä maapallon tilanne on vaikea.

Lasten ja nuorten turva syntyy siitä, että he näkevät aikuisten etsivän ratkaisuja ja toimivan yhdessä ilmastokriisin pysäyttämiseksi.

Ilmastoahdistus ei ole ongelma, vaan kriisi itse. Ratkaisujen löytäminen edellyttää yhteistyötä ja kykyä kohdata toistemme tunteet. Tässä meillä sote-ammattilaisilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa.

Hanna Rintala

Ilmastolääkäri Hanna Rintala, Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -hanke

 

 

Työkaluja ympäristötunteiden käsittelyyn

Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -hankkeessa olemme kehittäneet työkaluja ja tukimateriaaleja ympäristötunteiden kohtaamiseen. 

Kesällä 2025 julkaistu Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -verkkokurssi sisältää tietoa ympäristökriisin vaikutuksesta hyvinvointiin sekä harjoituksia oman ja yhteisöllisen hyvinvoinnin lisäämiseen sekä polarisaation ehkäisyyn. Ilmastoahdistus ja tulevaisuuspelko – opas ympäristötunteiden kohtaamiseen antaa hyviä eväitä omien ja muiden ihmisten tunteiden tunnistamiseen ja käsittelyyn.

Kolmen T:n malli

Työskentelyä voi jäsentää Kolmen T:n mallilla, joka korostaa toiminnan, tunteiden ja tasapainon yhtäaikaista tarvetta kuormittavissa tilanteissa. Malli pohjautuu dialektisessa käyttäytymisterapiassa käytettyyn kestävän selviytymisen malliin.

Toiminta voi tarkoittaa esimerkiksi kestäviä arjen valintoja tai aktivismia, jolla pyritään muuttamaan kuormittavia olosuhteita.

Tunteiden validointi voi tarkoittaa huolen ja ahdistuksen hyväksyvää kohtaamista ja itsemyötätuntoa.

Tasapaino löytyy levosta, palautumisesta ja hyvistä rutiineista.

Kestävä hyvinvointi syntyy vasta, kun nämä tukevat toisiaan. Emme voi vain levätä ja keskittyä siihen mikä on hyvin, koska silloin ilmastokriisi etenee ja uhkaa meitä. Toisaalta emme voi pelkästään toimia tai vajota ahdistuksen valtaan. 

Mallia voi käyttää keskustelun pohjana: Miten toiminta, tunteet ja tasapaino toteutuvat omassa arjessa, ja miten toivoisit niiden toteutuvan?

 

 Ammattilaisen tarkistuslista

  • Pyri olemaan tietoinen omista ajatuksistasi, reaktioistasi ja tunteistasi. Huomioi myös tunteiden tarttumisen mahdollisuus.
  • Jaa ajatuksia toisten aikuisten kanssa. Etsi tukea kollegoista ja tuttavapiiristä, ja muista että et ole yksin kantamassa lasten tulevaisuudesta huolta.
  • Tarjoa aihetta avoimesti ja kuulostele sopivaa ajankohtaa. Luo tilaa sille, että asia on tärkeä ja siitä voidaan puhua milloin tahansa.
  • Varaudu edustamaan syyllistä sukupolvea, mutta kestäen mahdollista syyllisyyden tunnetta ja hakien tukea sen kestämiseen.
  • Tutkikaa yhdessä toiminnan mahdollisuuksia ja voimaannuttavia tarinoita muutoksesta: kestävä elämä on hyvää!
  • Ryhtykää yhdessä esimerkiksi koululuokan kesken tai perhepiirissä käytännön toimiin arvojenne mukaisen elämän puolesta.

Materiaaleja ja tukea:

 Mielenterveys ekokriisissä -verkosto https://ymparistoahdistus.fi/verkosto/

 Ilmastotunnepyörä tueksi keskusteluun https://ymparistoahdistus.fi/artikkelit/tunteellani-on-nimi-ilmastotunneympyra-avuksi-tunteiden-tunnistamiseen/

 Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -hankkeen oppaat ympäristötunteiden kohtaamiseen https://ymparistoahdistus.fi/category/oppaat/

 Mielenterveystalo, ilmastoahdistuksen omahoito-ohjelma https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/ilmastoahdistuksen-omahoito-ohjelma

 Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -verkkokurssi https://www.ymparistoahdistus.fi/verkkokurssi 

 Duodecim, Oppiportti: Planetaarinen terveys -verkkokurssi https://www.oppiportti.fi/dvk00268

 Suomen ilmastohoitajat – Finnish climate nurses (Facebook-ryhmä)

Toimintaa ja tarinoita muutoksesta:  www.jalotus.fi, @kirjailijapiiaheikkinen (instagram)

2/2025

Artikkelien selaus

Previous post
Next post
©2025 Neuvola ja kouluterveys -lehti | WordPress Theme by SuperbThemes